about CELLO

C.J. FONCLAUSE

この弓は異常です。チェロ弓で60g台という超軽量故に、
弦との接点、焦点を絞り込む能力は桁外れです。
弓先まで焦点が一息で続いている事にも驚かされます。
やはり代償はあります。力づくの大音量を出そうとすると、
とても貧弱な響きになります。焦点が絞られている分、
踏み外す危険はとても高いです。
毎日、覚悟を決めてお相手願うパートナーです。


1799年4月24日(フランス革命暦の7年花月9日)、Claude Joseph FONCLAUSEは、フランスのリュクシュール(Luxeuil)で誕生した。父はJean-Baptiste、母はMarguerite Frebinetである。

彼は、彼よりわずか8歳年上のPajeotの元で修行時代を送ったと考えられている。Pajeotの工房で作られた弓の中に、Fonclause製作のものが数本発見されているからである。

関連資料の多くが、Fonclauseは1820年代にLupotの元で製作活動を行うためにパリを訪れたと記載しているが、これはどうやら誤りだと思われている。まず、彼の初期の作品がこのパリの職人のものと比較されることはない。また、“FONCLAUSE”という大きな刻印の入った弓はPajeotのスタイルで作られており、後の1820-30年代の作品とも一致する。“FONCLAUSE.”という最後にピリオドのついた刻印は、すぐに使われなくなった。

この時期以降の作品の特徴:

●弓の頭部が丸みを帯び、先端が非常に細い。

●広いthroatsと短いferrules(口金)が付いたfrog(毛箱)は長く、少しだけカットされている。

●button(ボタン)部分には、八角形のリングが付いた平らなcollar(輪)が付いている。また、全ての面に真珠の飾りが付いているものも多い。


1826年5月1日、Catherine Louise Contalとミルクール(Mirecourt)で結婚し、二児をもうける。1827年、長男のNicolasが誕生。彼は後に缶詰業者になった。次男のMauriceは1830年生まれ。パリ市外のモンルージュ(Montrouge)でヴァイオリン職人となった。

1832年頃、Fonclauseはパリを訪れ、そしてTourteと共に製作活動に励んだとされている。しかし、これは非常に短い期間だったようだ。というのも、彼のスタイルはこの巨匠とは全く異なるからである。だが、彼がこの時期にVuillaumeの工房で働いていたことは確かだ。以降10年間、Fonclauseはこの工房で製作活動を続ける。当時、J.B.V.工房(Vuillaumeの工房)は、ヨーロッパで楽器貿易の重要な役割を担っており、その名声を聞いたミルクールの職人たちは(ヴァイオリン職人も弓職人も)故郷を離れ、こぞってこの工房へと詰め掛けた。ここでの経験は、彼らの将来に非常に役立った。Fonclauseも、当時の有名な楽器職人たちに出会い、伝統的な弓と同様に、Self-rehairing bow(演奏家が自分で毛替えが出来るように作られた弓)を多く製作した。

1840年、FonclauseはパリのRue PagevinでJ.Henryと同じ通りに自らの店を構えた。彼の作品はPajeotのスタイルで作られ、1850年以降は、Pecatte-Simonスタイルへと発展していった。晩年になると、彼は時折小さな刻印入りの弓を製作した。これらは大変素晴らしい出来で、その当時の巨匠たちの作品と比べても決して劣らないものだが、製作数が少ない。

Fonclauseは、Vuillaumeの元でも製作活動を続けたが、同時に1852~53年まではSimonの工房でも働いた。そのため、この時期以降の彼の作品はSimonのものに近い。

晩年、パリ14番街のRue de Constantine 69番地へ引越す。死亡証明書には64歳で亡くなったとあるが、実際には1862年1月7日、62歳で息を引き取った。晩年は病気のため、製作活動は出来なかったようだ。

初期に製作した弓は、現在も沢山残っており、それらはPajeotの最高傑作とも比較されるほどである。後期には生産数こそ減ったものの、Fonclauseは素晴らしい作品を作り続けた。

Son of Jean-Baptiste FONCLAUSE and Marguerite Frebinet (or Freucinet), Claude Joseph was born, according to the French revolutionary calendar on 9 Floreal of Year VII, that is April 24, 1799, in Luxeuil (Haute-Saone)(document 14).

It is natural to assume that he served his apprenticeship with Etienne PAJEOT, even though he was only eight years younger. Some FONCLAUSE bows are found among the many produced by the Pajeot workshop (bow 9 in PAJEOT).

Although many violin books state that he came to Paris around 1820 to work with LUPOT, this seems improbable, for his early style can in no way be compared to that of the Parisian Master. Furthermore, his stamped bows, branded “FONCLAUSE” with his large branding iron, are made in a Pajeot style, corresponding to the latter’s production in the 1820-1830s. Claude Joseph’s branding iron included a period at the end, which soon disappeared (bow 1F).

From this time:

– the heads are somewhat round and quite fine on the front (bows 1A – 2A),

– the frogs are long and only slightly cut out, with wide throats and short ferrules (bows 1B ミ 2B),

– the buttons have a single, flat collar with octagonal rings (bow 1 D), and are often decorated with a pearl eye on each facet (bows 6 – 9 – 11).

He married Catherine Louise Contal on May 1,1826, in Mirecourt. The couple had two children:
– Nicolas, born in Mirecourt in 1827, who became a “packer and shelf stacker”,
– Maurice Sebastien, born in Mirecourt in 1830,who became a violinmaker in Montrouge (in the Parisian suburbs).

FONCLAUSE arrived in Paris around 1832,although it has been claimed that he worked for TOURTE, this was probably just briefly, as his style is never close to that of this great master. It is, however, certain that he joined the Vuillaume workshop during this period, and that he stayed for about ten years. Given the fame of the J. B.V. workshop at the time, all Mirecourt workers,whether violin or bow makers, who left their home town, applied to this celebrated firm, which had an important place in the trade on the European scale, and which would give useful experience for their future careers. There,he met the great Masters of the time, and made a large number of self-rehairing bows, as well as traditional models.

In 1840, he set up on his own account on Rue Pagevin in Paris, on the same street as J. HENRY. He worked in the Pajeot style (bows 9 – 10 – 11), evolving towards the Pecatte-Simon style after 1850. He sometimes stamped his bows with his small branding iron, in the last period (bow 12G). These bows are very well made and can be favorably compared to those of the greatest contemporary Masters. However, his production was relatively modest.

He certainly continued to work for VUILLAUME,but he may also have worked for SIMON from 1852 -53, as his style became closer to Simon’s after this date.

At the end of his life, he moved to 68 bis Rue de Constantine, Paris 14th. He died on January 7, 1862, at his home, aged 62, and not 64, as was entered on his death certificate (document 15). Illness may have prevented him from working during his last days.

A large number of bows from his early period survive, some of which can be compared to the most beautiful models of Etienne PAJEOT. At the end of his career, his output was reduced, but still of remarkable quality.

GENERAL CHARACTERISTICS

~ STICK
Usually round with brownish-red to dark brownish-red wood.

~ LENGTH OF STICK
VIOLIN: 72 to 73.5cm
VIOLA: 72 to 72.6cm
CELLO: 69.3 to 70.2cm

~ FROG
VIOLIN : height:20 to 20mm length:45.5 to49mm
VIOLA : height:22 to 22.5mm length:47 to 49mm
CELLO : height:23.5 to 24.5 length:51 to 52.5mm

~ PINS
Diameter: 1 – 1.2 mm
– 2 pins in the round heels
– 2 pins in the square heels (1 piece)
– 2 screws in the underslides (in the last period)
– 2 pins in the 3-piece buttons

~ SCREW AND EYELET
– wide thread in the first period
– fine thread in the late period

~ DIAMETER OF THE MOTHER-OF-PEARL EYES
VIOLIN: 6 / 6.5 and 7mm
VOLA: 6.5 / 7mm
CELLO: 7 / 8 mm

~ FERRULE
Right angles

~ BUTTON
– 1 flat collar in the first period with octagonal rings and 8 pearl eyes
– 2 collars in the late period

~ BRANDING IRON
2 brands with “FONCLAUSE”
– large lettering in the early period
– very small lettering in the late period

C. J. FONCLAUSE worked among others for:
PAJEOT,
SIMON,
VUILLAUME.

1 – See the explanation suggested in Fran~ois Jude GAULARD.