とても気に入っている楽器です。虎の子一台。
明るい音色で、素直な操縦感。
豊かな表現の幅の代わりにとてもシビアな要求もしてくる楽器です。
この楽器に教えられた事は、今の僕にとって欠かせない事ばかりです。
ボローニャ・ジェノヴァ 1869-1947
1869年5月5日、Cesale Candiはボローニャで誕生した。父はAngelo、母はVirginia Billi。1884年、彼が15歳の時に父Angeloがこの世を去り、Candiは兄・Oresteの勤めていたヴァイオリン工房“Raffaele Fiorini of Bologna”の見習いとなる。そこでの彼の仕事が雑用レベルのものでしかなかったことは想像に難くない。
1888年には、当時ジェノヴァに住んでいた兄の元へ移り、Salita Santa CaterinaにあるBarberis兄弟の撥弦楽器工房でギター・マンドラ・マンドリンの製作を始める。
多くの知人、特にEugenio Pragaの薦めで独立を決めたCandiは、1892年頃、兄・Oresteと共にEnrico Roccaの工房や他のギター工房も軒を
連ねるServi通りに工房を開いた。
この時期にCandiの才能は開花し、数多くのマンドリンやギターを作った。また、細かな彫刻模様のある楽器の製作に特に優れ、生涯にわたってその技術を磨いていった。
彼が本格的にヴァイオリン製作を始めたのはこの時期よりもだいぶ後、PragaやRoccaの工房を頻繁に訪れていた頃を過ぎてからと見られる。
1892年、ジェノヴァで開かれたイタリア-アメリカ展覧会のマンドリン部門に、Barberisの工房から参加。楽器製作者として初めて全国的に知られることとなる。
1896年、Rosaと結婚。Amelia、Linda、Ofeliaの3人の娘たちに恵まれた。一家はSarzana広場に引越し、一時的にSalita del Prioneに工房を移す。最終的にはPorta Saprana通り(第一次世界大戦以後数年間Wilson通りと呼ばれていた通り)に工房を構えた。
1901年にPragaが亡くなったときには、Candi兄弟が彼の工具や材料を譲り受けた。
1906年、ミラノ博覧会においてヴァイオリン部門で初めての賞(金賞)を獲得。
また、1907年には、ボローニャでカルテット部門(ヴァイオリン2台、ヴィオラ1台、チェロ1台のセット製作)において優秀賞に輝く。
Roccaの死後、1915年には、ジェノヴァ市議会が所持する「Cannon」 (Paganini作のヴァイオリン)の管理責任者となる。
1937年、クレモナで開かれたストラディヴァリ没後200年記念祭で展示するため、この「Cannon」の修復作業を行った。
この記念祭では二台のヴァイオリンと一台のヴィオラを発表。ヴィオラで金賞を獲得する。また、自らのクラスではヴァイオリンとチェロを製作した。
1947年9月29日、ジェノヴァで死去。
Cesare Candiは、その独創性とヴァイオリン界に彼の技術を継承する多くの弟子を輩出したことで、20世紀のジェノヴァのヴァイオリン製作者のなかで最も重要な人物である。
Eugenio PragaがCandiに多大な影響を与えたとされているが、実際にはあまり彼のスタイルは継いでいない。
たとえば、横板(ribs)を曲げる際に外側からの型(external mould)を使用するなど、Candiは個性的なテクニックを好んで使った。Fioriniの工房にあったこのタイプの型は、Candiがギターなどを組み立てる際にずっと使用していたもので、むしろ自然な選択と言える。
ギター職人としてのもう一つの影響は、接合部分の上部と下部の隅木を超えた、連続した内面を使用するというアイデアである。
兄Oresteも使っていたこの独特の手法は、Candiの弟子や後継者に共通した特徴であり、現代ジェノヴァスクールの代表的要素のひとつと言われるまでになった。
Candiが実際に師事したのはジェノヴァ出身の製作者が多いため、彼の作品にボローニャスクールの影響はあまり見られない。
そのなかでは、すでに述べたEugenio Pragaに加え、Enrico Roccaの存在も大きい。Roccaから受けた影響としては、全体的なラインの美しさなどが挙げられる。
○ Candiの製作活動は、4つの時期に分けられる。
● 第1期
撥弦楽器を主に作っていた時期。ギター、マンドラ、そしてあらゆる種類のマンドリン(凝った装飾や象眼模様の施されたものなど)を製作した。
● 第2期
1904年(または1905年)から始まる約10年間。この時期、Candiは楽器製作者として素晴らしい飛躍をし、また弓で演奏する弦楽器を初めて製作した。
● 第3期
第3期は1914年(または1915年)から始まる。作品は素晴らしい完成度を見せる。この時期は最も特筆すべき時期であり、その“偉大なる折衷主義”(建築・家具などの様式で、独自の様式を創造せずに過去の歴史的様式を模倣すること。1830年代以後のフランスの建築・工芸などにみられる)のため、最も定義付けが難しい時期でもある。全体的な構造(モデル、内部構造、F字孔の位置)は変えず、先端の処理方法・ふち飾りの彫り方・アーチの形状・ニスなどにおいて、Candiはバラエティに富んだ作品を製作した。
● 第4期
1930年ごろからの第4期、製作量は減ったものの、Candiの作品は最終的なスタイルを確立した。この時期以降使用されたニスは、硬く、はがれやすく、色は主に赤みがかったオレンジである。また、彼が最も信頼していた弟子、Giuseppe Lecchiとの共同作業の跡が見られる。
○ 「特別な」作品に関して
Candiは一生涯、形や装飾が独特な楽器製作への情熱を持ちつづけた。これは、彼の独創的でダイナミックな人柄をよく表している。マンドリンのほかに、ヴィオラ・ダ・モーレ、ヴィオラ・ダ・ガンバ、ダブルネックギター(写真参照)、ハープ、チター、そしてモロッコ国王の為に作られた、有名なレベックなどがある。
1911年~1917年にかけては、象牙や黒檀、くじらの骨などの装飾が施されたオリジナルモデルのヴァイオリンを製作した。
○ ラベル
Candiが使用したラベルは4種類である。
● 最初の二つは、特に撥弦楽器に使用された。(写真参照)
● 残りの二つは、弦楽器に使用された。写真に写っているもの(1913~14年頃まで使用)と、最終的に使用されたもの。
彼は、”C.CANDI GENOVA”という商標(ブランド)を持ち、楽器の中側にラベルを使用し、小さいものは弓やブリッジに使った。
○ 弟子
Candiの主な弟子には、Paolo de Barbieri 、すでに述べたGiuseppe Lecchi 、短期間ヴァイオリン製作を行った孫息子のCorrado Gritti Candiなどがいる。
The son of Angelo and Virginia Billi,Cesare was born in Bologna on March 5th 1869.
In 1884,when he was fifteen his father died and he started to work as an apprentice in the workshop the violinmaker Raffaele Fiorini of Bologna where his elder brother Oreste was already employed.
One can easily imagine that his tasks in the workshop were those reserved to a young apprentice.
In 1888 he joined his brother in Genoa, to work as a guitar, mandola and mandolin maker in the same factory of plucked instruments owned by the Barberis Brothers situated in Salita Santa Caterina.
Encouraged by various people, and in particular by Eugenio Praga, Candi decided to work on his own; around 1892, he opened a workshop with his brother Oreste in Via dei Servi No.54 – in the same street as the workshop of Enrico Rocca and other guitar makers.
In this period he continued to make plucked mandolins and guitars with increasing talent.
He particularly excelled in making instruments decorated with sculptures and various inlays, a tendency which he nurtured throughout his entire career. Cesare Candi only began making violins with regularity much later, probably after a period of frequenting the workshops of Eugenio Praga and Enrico Rocca.
He participated in the mandolin category of the Italo-American Exposition in Genoa in 1892 as a dependent of the Barberis firm, receiving his first national acknowledgement in the field of instrument making.
In 1896 he married Rosa Castello with whom he had three daughters(Amelia,Linda,Ofelia).
He moved his house to Piazza Sarzana No.26 and briefly moved his workshop to Salita del Prione; shortly afterwards he moved to his definitive working address in Via di Porta Saprana No.9(a street named Via Wilson for several years after World War I).
When Eugenio Praga died in 1901, the Candi brothers came into possession of his tools and materials.
In 1906, during the Milan Exposition, he received his first award for instruments of the violin family (gold medal).
In 1907 he obtained a diploma of honour for his quartet in Bologna.
From 1915, after the death of Enrico Rocca, he succeeded him as curator of the Paganini violin (the Cannon) preserved by the Genoa City Council.
In 1937 he did same restoration work on the “Cannon” which was to be exhibited in Cremona during the Bicentenary Celebrations of Stradivari.
In this exposition he exhibited a violin and a cello in a class of its own as well as submitting two violins and a viola for which he received a gold medal.
He died in Genoa on September 29th 1947.
Cesare Candi is the most impotant figure of Genoese violinmaking of the twentieth century, both for his creative personality as also for having formed various pupils who contributed to the delineation of the strong characteristics of the school.
Eugenio Praga definitely represented his most likely source of inspiration, even though he didn’t really follow the models and style of this maker.
In fact he preferred to use a personal technique, making use of the external mould for bending the ribs.
This type of mould – which he had already seen in Raffaele Fiorini’s workshop – was a natural choice for Cesare Candi since he had been using it for years in the construction of guitars and similar instruments.
Another influence of his experience as a guitar maker was the idea of using continuous linings which passed over the corner blocks terminating in the upper and lower ones where they were mortised. This perculiar method, also used by his brother Oreste, was a prerogative of all his pupils and followers, to the point of becoming one of the typical elements of the modern Genoese School.
It is difficult to demonstrate the influence of the Bologna School since his real masters were from Genoa.
Apart from Eugenio Praga, already mentioned, Enrico Rocca is not to be overlooked.
From Rocca we can cleary trace the stylistic influence, especially in the taste of the general aesthetical lines.
His production can be divided into four distinct periods:
– in the first period, as already mentioned, he worked almost entirely on plucked instruments,.
In this period he constructed guitars, mandolas and above all mandolins, which sometimes had sophisticated decorations and inlays;
– the second period which lasted about ten years, beginning in 1904-1905, was marked by a growing maturity of the master and it was the period of his first bowed instruments;
– the third period began in 1914-1915.
Here, the quality of his instruments shows an important maturity of style.
This is the most fascinating period, but also the most difficult one to define, for its great eclecticism.
Although the general frame of work remained unchanged (models, interior work, placement of the f-holes), Candi succeeded in making instruments which show a wide variety of style, in virtue of the different solutions which he adopted for the edges, scoop around the purfling, arching and varnish;
-in the fourth period, dating from around 1930, his production decreased considerably and his work acquired a definitive standardisation of style.
The varnish used from here onwards is harder and more brittle, generally reddish orange.
In the work of this period, one can easily see signs of collaboration by his most faithful pupil, Giuseppe Lecchi.
A separate point needs to be made for Cesare Candi’s dedication to his “special” instruments, distinguished either by their form or their ornamentation.
Candi nurtured a passion for these instruments which lasted all of his life, reflecting the creative dynamism of his personality.
Apart from the mandolins, we recall viola d’amores, viola da gambas, doubleneck guitars (see the photos ), harps, psalteries, and a famous rebec made for the Sultan of Morocco.
From 1911 to 1917 he also made several violins with a model of his own which had inlays of ivory, ebony and whale-bone.
He used four known labels; the first two were used exclusively for plucked instruments (see the photos) and another two used for stringed instruments, the first one with his photo (used until 1913-1914 approximately) and the other definitive one, used until the end of his career.
He had a brand “C.CANDI GENOVA” which he used on the inside of his instruments and a smaller brand for bows and bridges.
Amongst his pupils we recall Paolo de Barbieri, Giuseppe Lecchi (already mentioned), and his grandson Corrado Gritti Candi who applied himself to violinmaking for a brief period.
Cesare Candi and wife with their three daughters on the hills surrounding Genoa in 1915.
Candi in his workshop in via Porta Soprana. On the foreground the external mould used for his entire production.
Candiと妻、3人の娘たち・・・ジェノヴァ近郊の丘にて。1915年。
Candi・・・Porta Soprana通りの工房にて。手前に写っているのが、Candiが使用していたexternal mould(外側からの型)。